Courgetti met bolognesaus

Het hele gezin neem ik mee op sleeptouw in mijn zoektocht naar andere recepten. De ene keer met meer succes dan de andere. 

Deze courgetti met eigengemaakte bolognesesaus maakt het hele gezin blij en we hebben dan ook met zijn allen besloten dat deze saus niet meer met pakjes wordt gemaakt. Dat is al één pakje/ zakje minder ;) . Helaas ben ik tot nu toe de enige in het gezin die courgetti eet, de rest eet de saus met de traditionele spaghettislierten. 


Inmiddels nemen mijn keukenla -en kastjes bezit van keukengerei waarvan ik het bestaan tot op een half jaar geleden niet wist, zo ook deze Spirelli. Nu vind ik hem superhandig! De kinderen vinden het ook erg leuk om groenten in spaghettivorm te eten, dus succes gegarandeerd. Ik gebruik hem hier voor de courgetti. De courgette draai je er als een potlood in een puntenslijper door. Ik hou hem direct boven de koekenpan, zodat de courgette direct gebakken kan worden. Deze GEFU Spirelli kocht ik bij Bol.com. 




Ingrediënten voor de bolognesesaus



500 gram rundergehakt
1 ui
1 stengel bleekselderij
150 gram winterpeen, maar gewone wortel kan ook
4 courgettes of 300 gram spaghetti
800 gram tomatenblokjes
1 eetlepel tomatenpuree
Geraspte kaas (Parmezaans)
2 grote blokken runderbouillon
Italiaanse kruiden
Olijfolie


Stap 1: Snipper de ui en snij de bleekselderij en peen/ wortelen in stukjes. Verwarm de olijfolie in een pan en voeg de ui, bleekselderij en peen/wortelen toe. Bak deze een aantal minuten en voeg vervolgens de rundergehakt toe en bak deze, samen met de groenten, rul. 

Stap 2:  Voeg de tomatenblokjes (blik of zelfgemaakt), bouillonblokjes en tomatenpuree toe en breng het op smaak met Italiaanse kruiden en eventueel zout en peper. Roer goed door. Laat het geheel, met de deksel op de pan, een klein half uur op een laag vuurtje sudderen. 

Stap 3: Kies je voor spaghetti, zet dan een pan met ruim water op en breng het aan de kook. Voeg de spaghetti toe en laat het in 10 minuten gaar koken. 

Ik laat het meestal uitlekken in een vergiet en roer het meteen door de saus, zo voorkom je dat het gaat plakken. 

Stap 4: Als de pasta klaar is, verwarm je een beetje olijfolie in de koekenpan. Haal de courgette door de spirelli en schep het 2 minuten om. Serveer de pasta bij de courgetti en garneer met wat Parmezaanse kaas. 


Buon appetito!

Reacties

Populaire posts